Visitation i Stockholm 10-11 augusti

 











Det har för en falsk biskop som jag varit mycket arbete detta år (2024) med att förbereda nästa år (2025), det s k ekumeniska året, då vi ska fira kyrkomötet i Nicæa 325 - då S:t Athanasius från Alexandria debuterade som debattör - och Stockholmsmötet 1925, då fader Gunnar återupptäckte altarets sakrament. Så det här blir faktiskt det första blogginlägget för i år.

När de riktiga, verkligt vigda biskoparna varit fullt upptagna med att i samband med Pride (och även annars) stå upp för Svenska kyrkans och Wanja Lundby-Wedins nya queera (alltså konstiga) dogmer om manligt barnafödande och äktenskapets könsneutrala karaktär, har en falsk biskop som jag kunnat koncentrera sej på andra saker, som t ex att försöka avstyra utvisningar av homosexuella till homofobins högborg Uganda, med både långa fängelsestraff och i värsta fall dödsstraff för homosexuella.

Och till helgen (10-11 augusti) är det dags för min visitation i Stockholm. På S:t Laurentii dag ska jag undersöka Andreas Holmbergs fögderi och se om det är så moderniserat som ryktet gör gällande. Senast jag gick på Drottninggatan läste jag där ett ganska omodernt Strindbergs-citat: *Jag är endast teoretiskt kvinnohatare." Men på hans tid fanns det förstås ingen biskop i Stockholm, varken en falsk eller en riktig. (Bara en s k pastor primarius).

Väl mött i Stockholm! På söndag kl 11 visiterar jag, vill Gud, Svalkans sommarhem vid Ulriksdal. Jag medverkar dock endast med psalmsång vid själva gudstjänsten och svarar på församlingens frågor vid fikat efteråt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den falske biskopen Nils?

Den sanne domprosten Jönsson

En riktig stockholmsbiskop så här på Reformationsdagen