På väg mot Stockholm

Ja, jag tänker alltså på eget bevåg (som falsk biskop) förrätta visitation i Stockholm denna helg. Den börjar på Kungliga Musikaliska Högskolan kl 15.00, då jag visiterar blåslandslaget (med Hanna Holmberg på klarinett). Sedan tänker jag visitera Ulriksdals Slottskapell vid 20-tiden och Svalkans gårdskyrka imorgon söndag kl 11 (jag svarar gärna på frågor).

Jag har lovat en del socialdemokrater jag känner att avskaffa det ohemula bruket med s k brudöverlämning vid vigsel. Det bör väl vi biskopar kunna ordna själva, så att Socialdemokraterna och andra politiska partier inte återigen ser sej nödsakade att ge sej in i vår kyrkas beslutande församlingar för att visa var skåpet ska stå.

Att politiska partier sitter i Svenska kyrkans beslutande församlingar är ju precis lika principvidrigt, precis lika kyrkligt ohemult, som att en fader leder sin dotter in i kyrkan och till altaret! Skärp er, präster och kyrkoherdar, om inte er riktige biskop förmår hyta åt er!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den falske biskopen Nils?

Den sanne domprosten Jönsson

En riktig stockholmsbiskop så här på Reformationsdagen