Vad säger den riktige biskopen om det här?



Så här på den egentliga jultidens sista dag (Kyndelsmässodagen och Fettisdagen är väl dock ett slags utlöpare) får man läsa följande drapa av Stefan Gustavsson i den förfärligt reaktionära tidningen Världen idag. Han reagerar på Gårdfeldts tre vise män och deras krav på blivande präster. Hmmm, han verkar tycka ungefär som jag, men så är ju inte heller Stefan nån riktig biskop. (Även om jag vid ett par tillfällen hört honom kallas biskop de facto).

Han skriver om varningsklockor som klämtar. Jag minns när en av den riktige biskopen Andreas Holmbergs riktiga kyrkoherdar skrev till mig och undrade om och hur länge det borde ringas i kyrkklockorna på nyårsnatten. (Hon visste förstås inte att hon skrivit till den falske biskopen Andreas Holmberg). Jag svarade faktiskt på det brevet, vill jag minnas, och berättade att det nog kommit fel. Annars har jag ofta struntat i det, t ex när jag blev kallad till en hearing inför senaste biskopsvalet moi Stockholm. Ibland har jag ångrat att jag inte for dit - det kunde ju ha blivit riktigt roligt!

Varningsklockor, som sagt. Var det inte domprost Hermansson i Visby som brukade ringa i klockorna när det förkunnades irrläror på torgen? Tänk - apropå exemplen Stefan Gustavsson ger - om våra kyrkklockor nuförtiden alltid ska tolkas som varningssignaler? Men inte för vad som eventuellt kan möta en ute på stan, utan för vad präster och biskopar kan få för sej att förkunna inne i kyrkan?

Varje riktigt biskop borde kanske få en sån här? 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En Norgehistoria om abortfrågan

Den sanne domprosten Jönsson

Den falske biskopen Nils?