Jobbigt att vara riktig biskop - men det är ju inte jag!


Det är klart det är jobbigt att vara biskop, särskilt en riktig sådan (här på bilden den i Riga, var han nu kom ifrån, men han kallas iaf biskop och t o m ärkebiskop på Wikipedia så då är han väl det?). Annars hade jag gärna intervjuat eller debatterat med den riktige biskopen Andreas Holmberg. En kanske skulle bli falsk journalist istället (hinner inte bli en riktig, om en nu faktiskt inte kan börja jobba som en sådan helt utan utbildning)?

Men jag vill inte störa. Det är dessutom lite jobbigt att vara låtsasbiskop också. Tror inte att jag orkar skriva varje dag i fortsättningen. För även om jag inte är någon riktig biskop är jag i alla fall en riktig Andreas Holmberg!

Nån låtsasvisitation tänker jag iaf hinna under det nya året! Ska försöka slinka in i det riktiga biskopsmötet också, jag får ju lite konstiga inbjudningar ibland. 

Och den nye, riktige ärkebiskopen måste ju kännas på pulsen när nu ingen riktig journalist verkar våga fråga: 

Vad tror, lär och bekänner han om äktenskapet och hur kom han fram till att det är en könsneutral inrättning? 

Vad menar han om den gamle ormen (han som kallas Djävul och Satan), och syndafallet (var ormens rådgivning bra?) och om det Agnus Dei som vissa feministteologer säger sej ta avstånd ifrån

Hur tänker han om jungfruligt resp manligt barnafödande - vilketdera är för en kyrka fri från S och C viktigast att tro, lära och bekänna (statens åsikt vet vi ju)? 

Vad menar han om Guds existens som "från människan oberoende, självständigt handlande och skapande kosmiskt väsen" (Åke Nordström)? 

Vill han prästviga såna som "icke-teisten" (?) kh Åke Nordström i Gustav Vasa och "syndafallsfiraren" domkyrkolektorn Sabina Koij eller "agnusdeidissaren" stiftsadjunkten Helene Egnell? Men vägra högkyrkliga (Bosse Branders och Bengt Pleijels lärjungar) prästvigning för att de är "kvinnoprästmotståndare" och nu även "homofientliga"?

Vad menar han om präster som Bosse Brander och Sören Dalevi - vem av dem är den riktiga knäppgöken egentligen och vem började först kalla såna som den andre för "knäppgökar"? 

Vad tänker han om knäppgöken ärkebiskopen i Riga och knäppgöken biskopen i Liepaja? Om knäppgöken påven Franciskus och knäppgöken kardinal Arborelius? 

Och sist och slutligen: hur ser han på den riktige resp den falske biskop Andreas Holmberg och deras krav på andra biskopar och prästkandidater? (Ja, mina krav har jag förstås inte riktigt hunnit fundera på än - det var så nyligen jag blev låtsasbiskop, och jag kan väl bara viga låtsaspräster - men ändå!).

Kan nog bli riktigt roligt för en som inte är så from som jag. Men nu ska jag ta det lite lugnt ett tag och under tiden lämna all aktivism åt den alldeles ovanligt riktige Lars Gårdfeldt! (Ständigt denne Gårdfeldt).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En Norgehistoria om abortfrågan

Den sanne domprosten Jönsson

Den falske biskopen Nils?