Ny (riktig?) ärkebiskop


Igår fick Svenska kyrkan en ny ärkebiskop, sägs det från trovärdigt håll. Undrar om han har lika svårt som sin företrädare att klämma ur sej att kristendomen är bättre än islam och att Jesus ger en sannare bild av Gud än Muhammed ger? Visserligen har den ruskige Sverigedemokraten Richard Jomshof (själv icke-troende) sagt att kristendomen är bättre än islam, men det kan väl vara sant för det? Somliga tycker kanske rent av att en ärkebiskop i en kristen kyrka borde mena att kristendomen är bättre än... you name it. Undrar vad den riktige biskopen Andreas Holmberg tycker?

Själv är jag ju bara en falsk biskop, men jag funderar på om jag inte lika gärna kunde kalla mej falsk ärkebiskop. När jag nu ändå inte är på riktigt, menar jag. Visserligen ställde min namne inte upp i ärkebiskopsvalet (då hade jag kanske fått en kallelse till ärkebiskopshearing!), men som sagt, jag är ju falsk i vilket fall som helst.

Ärkebiskopen är väl i alla fall på riktigt, även om han visst tror att det finns män som kan föda barn och att äktenskapet hursomhelst är en könsneutral inrättning? Det är väl tredje eller fjärde ärkebiskopen i rad som tror det, så folk har väl hunnit vänja sej. Det vore ju pinsamt om något litet barn ropade att ärkebiskopen är naken - så fina kläder som han nu går omkring med.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den falske biskopen Nils?

Den sanne domprosten Jönsson

Semestertider